شور و شیرین

آجیل شب یلدا و آموزش تزیین آجیل شب یلدا

یکی از شب‌های به یادماندنی برای هر ایرانی شب یلدا است که در آن افراد دورهم جمع شده و از خاطرات یکدیگر برای هم تعریف می‌کنند. همچنین در این شب خوراکی‌های متنوعی مصرف می‌شود که آجیل شب یلدا یکی از این خوراکی‌های معروف است. این رسم از دیرباز در ایران وجود داشته و نسل به نسل در بین مردم در گردش است.

فلسفه شب یلدا چیست؟

یکی از جشن‌های باقی‌مانده از گذشته‌های دور برای ایرانیان شب یلدا یا شب چله است. مردم ایران‌زمین بلندترین شب سال که هر سال در سی‌ آذر ماه واقع می‌شود را با مراسمی خاص جشن می‌گرفتند. آنان زمان غروب آفتاب در سی‌ آذر تا طلوع آن در یکم دی را یلدا می‌نامیدند.

در این شب بزرگ معمولا خانواده که  پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها هستند، شامی مفصل را آماده می‌کنند  تا اعضای خانواده دورهم جمع شوند. از دیگر رسوم شب یلدا خوردن هندوانه و میوه‌های زمستانی مانند انار و خرمالو است. همچنین از دیگر سنت‌های این شب گرفتن فال حافظ می‌باشد. از سنت‌های دیگر این شب قصه گویی بوده است که تقریبا از بین رفته است. خوردن شیرینی‌ها مانند قطاب و باسلوق در این شب نیز جزو رسوم است. از دیگررسوم این است که تازه‌ دامادها برای نوعروسان خوانچه‌های تزیین‌شده‌ای را هدیه می‌برند. در این خوانچه هندوانه و آجیل تزیین شده به‌طور حتم وجود دارد. بسیاری از آجیل‌فروشی‌ها، برای چنین مراسمی آجیل‌های تزیین‌شده آماده دارند، اما برخی افراد ترجیح می‌دهند که این آجیل را  باسلیقه خود سفارش دهند.

 

فلسفه شب یلدا چیست؟

چرا شب یلدا را جشن می گیریم؟

جشنی که بیشتر ما آن را با نام یلدا می‌شناسیم، نام اصلی آن شب چله است در ابتدا بین کشاورزان و دامداران رواج بیشتری داشته است و شروع دوره استراحت را با محصولات کشت قبلی جشن می‌گرفتند. این جشن با این تفکر که خورشید خود را بعد از شب یلدا به رخ می‌کشد و روز به روز بر تاریکی مسلط‌‌تر می‌کشد، در بین مردم ایران زمین جا باز کرد و به یک سنت‌ قدیمی پابرجا تبدیل شد. دلیل این امر که مردم معتقد بودند روشنایی بر تاریکی چیزه می‌شود، میزان ساعت روشنایی بود که پس این تاریخ دقیقه به دقیقه بیشتر می‌شد.

در شب یلدا چه چیزهایی خورده می‌شود؟

درمورد مواد خوراکی شب یلدا به طور خلاصه می‌توان گفت:

  • شیرینی شب یلدا
  • آجیل شب یلدا
  • میوه خشک شب یلدا
  • و دیگر تنقلات

تنقلات شب یلدا

در بین خوردنی‌ها و تنقلات یلدا می‌توان به سری میوه‌های خشک، مغزها و خشکبار، شیرینی و … اشاره کرد. جدای از این تنقلاتی که از سال‌های کهن در این شب مورد استفاده قرار می‌گرفته است، در سال‌های اخیر نیز با هنر و ذوق افراد مختلف خوراکی‌های جدید و متفاوتی مانند چیپس میوه نیز به این سفره رنگین اضافه شده است، این خوراکی را می‌توان از مراکز فروش عمده چیپس میوه فله ویژه شب یلدا با قیمت مناسب تهیه کرد.

شیرینی‌های شب یلدا

بخش دیگری از سفره و تنقلات یلدا، شیرینی‌ها هستند. در گذشته نخودچی‌ها و شیرینی‌های برنجی، بهترین گزینه برای شب یلدا بودند اما امروزه کیک‌ها ، شیرینی‌ها و کوکی‌های اناری، به قدری متنوع هستند که نمی‌توان از آن‌ها دل کند. یکی از این شیرینی‌ها باسلوق است:

 باسلوق شب یلدا

باسلوق‌ها از گزینه‌های پرطرفدار در تنقلات شب یلدا هستند. البته که در گذشته به باسلوق‌های ساده بسنده می‌کردند اما امروزه انواع باسلوق‌ها با طعم‌های متفاوت مانند اناری و هندوانه‌ای عرضه می‌شوند.

آجیل شب یلدا

از جمله تنقلاتی که شکل و شمایل خوبی به سفره شب یلدا می‌بخشد آجیل است، زیرا می‌توان آن‌ها را درظرف‌های متنوع و زیبا به فرم‌های دلخواه تزیین کرد. از جمله آجیل‌های پرکاربرد در این شب پسته، بادام، گردو و فندق هستند. درمورد آجیل شب یلدا به طور خلاصه می‌توان گفت:

  • آجیل شب یلدا یک آجیل زمستانی است.
  • آجیل شب یلدا آجیلی شیرین است.
  • آجیل شب یلدا مخلوطی از آجیل‌ها و خشکبارها می‌باشد.

آجیل شب یلدا نماد چیست؟

فلسفه‌ آجیل در شب یلدا داستانی دارد که در ادامه آن را بیان می‌کنیم. در زمان‌های گذشته‌، کشاورزان در پایان پاییز به مناسبت پایان فصل برداشت و شروع فصل استراحت، مجلس ساده‌ای را تدارک دیده و با آجیل و میوه‌های نگهداری شده تابستان از یکدیگر پذیرایی می‌کردند و مهمانی می‌دادند. با برپایی این جشن در سال‌های متوالی، جشنی باستانی به نام یلدا شکل گرفت.

می‌توان گفت این خوراکی، یعنی آجیل به‌عنوان بنیان‌گذار جشن محبوب ما ایرانی‌ها در پایان پاییز و شروع زمستان می‌باشد. به همین دلیل است که امروزه ترکیب آجیل شب یلدا، به عنوان یک بخش اصلی در پذیرایی این جشن محسوب می‌شود.

آجیل شب یلدا شامل چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت شب یلدا، خوراکی‌های متنوعی است که در این شب بخصوص مصرف می‌شود. یکی از آن‌ها آجیل شب یلدا است. این جشن در حقیقت متعلق به کشاورزان و دهقانانی بوده که در این شب بخصوص آجیلها و میوه‌های نگهداری شده از تابستان را می‌‌خوردند و جشن می‌گرفتند و در واقع جشن پایان برداشت و شروع فصل استراحت دراین قشر بوده است. مصرف آجیل و خشکبار در این شب به این دوران بر می‌گردد. آجیل‌ شب یلدا شامل موارد زیر می‌شود:

ویژگی‌های آجیل شب یلدا چیست؟

آجیل یکی از سالم‌ترین تنقلات شناخته شده است و دارای فیبر بسیار بالاست که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند چاقی، یبوست ، انواع سرطان‌ها مانند سرطان روده و معده موثر است .علاوه بر این آجیل انواع و اقسام ویتامین‌های گروه B و E ، کلسیم، روی، پتاسیم،  فسفر، منیزیم، ویتامین A و پروتئین است که وجود این مواد در بدن باعث تراکم استخوان‌ها، جلوگیری از ریزش مو، چین چروک پوست، افزایش قدرت بینائی، درمان افسردگی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات می‌گردد.

اما باید گفت آجیل کالری بسیار بالایی دارد، در نتیجه افرادی که علاقه‌ای به چاق شدن ندارند باید کمتر از آن استفاده کنند.

ویژگی‌های آجیل شب یلدا چیست؟

 

انواع آجیل های شب یلدا

آجیل شب یلدا شامل مواردی است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

پسته در شب یلدا

پسته سرشار از مس، منیزیم و انواع ویتامین‌های گروه B است که باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن شده و از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. ویتامین B6 برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی ضروری است که کمبود آن باعث ناکارآمدی دستگاه ایمنی برای مقابله با عفونت می‌شود. علاوه بر این مصرف پسته به ساخته شدن گلبول‌های قرمز خونی کمک می‌کند. خوردن پسته میل جنسی را تقویت و ذهن را تقویت می‌کند.

گردو در شب یلدا

مغز گردو یک منبع غنی از امگا۳ است که برای تقویت کارکرد مغز مفید است و مصرف آن به کودکان در حال رشد نیز به شدت توصیه شده است. بیشترین مقدار ویتامین‌های موجود در گردو B1 و B6 و B5 هستند. گردو سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است.

بادام درختی در شب یلدا

بادام مقدار زیادی چربی‌های غیر اشباع، فیبر، پروتئین گیاهی، روی، مس و منیزیم دارد. بادام ویتامین‌های مختلفی دارد که به سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند. بادام غنی‌ترین منبع غیر حیوانی کلسیم است. استخوان‌ها و دندان‌ها را می‌توان با استفاده از فسفر موجود در بادام، تقویت کرد.

بادام هندی در شب یلدا

بادام هندی برای مبارزه با بیماری‌های قلبی مفید است. از دیگر مزایای این آجیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به پیشگیری از سنگ صفرا
  • کاهش یا حفظ وزن
  • کمک به سلامت استخوان
  • پیشگیری از سرطان کولون، پروستات و کبد
  • بهبود عملکرد مغز
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت
  • پیشگیری از سردردهای میگرنی
  • کمک به حفظ سلامت پوست

بادام هندی در شب یلدا

 

فندوق در شب یلدا

یکی از منابع غنی ویتامین‌های B1، B2 و B6 فندق است که برای خون سازی و مغز بسیار مفید می‌باشند و مصرف آن برای کودکان در حال رشد مفید است . همچنین به دلیل اینکه دارای ویتامین E است باعث جلوگیری از بیماری‌های عروق سیاهرگ قلبی و سرطان می‌گردد. بهترین منبع شناخته شده برای ویتامین E روغن فندق است که برای سلامت ماهیچه‌های قلب و دیگر ماهیچه‌های بدن مفید می‌باشد.

تخمه آفتابگردان و تخمه کدو بو داده

نمی‌شود حرف از دورهمی باشد اما پای تخمه در میان نباشد. یکی از تنقلاتی که دورهمی را کامل‌تر می‌کند تخمه آفتابگردان و کدو می‌باشد.

کشمش در شب یلدا

کشمش سرشار از آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های گروه  Bاست از طرفی کشمش خواص آنتی اکسیدانی نیز دارد که از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در کشمش از سرطان کولون و رشد غیرمعمول سلول‌ها جلوگیری کرده و به کنترل قند خون در بدن کمک می‌کند.

توت خشک در شب یلدا

توت خشک یک مکمل غذایی کامل است که حاوی مقدار زیادی آب، کربوهیدرات، ویتامین‌ها، کاروتنوئید، و ریز مغذی‌هایی است که به طور موثر حجم خون را بالا می‌برند. همچنین توت خشک سرشار از آهن و پروتئین است و می‌تواند در رفع کم خونی و افزایش انرژی مورد نیاز بدن بدون نگرانی از چاقی واضافه وزن مفید است.

میوه خشک ویژه شب یلدا

میوه خشک یکی از اجزا جدا نشدنی و خوشمزه و سالم از تنقلات شب یلدا می‌باشد. در ادامه متداول‌ترین این میوه‌ها برای شب یلدا را بیان می‌کنیم:

  • سیب خشک: این میوه حاوی انواع ویتامین‌ها، فیبر و مواد مغذی است که برای تقویت سیستم ایمنی مفید است و به عنوان یک داروی طبیعی در درمان سرطان، کلسترول خون و DVT، آلزایمر، آسم، دیابت، سنگ صفرا و کبد، سندروم روده تحریک پذیر، سمی شدن کبد، بیماری‌های چشمی، پارکینسون، هموروئید و… مفید واقع می‌شود.
  • خواص هندوانه خشک: هندوانه مقادیر زیادی از آب، املاح و آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن دارد که دفع عفونت های مثانه و مجاری ادرار را آسان می‌گرداند. علاوه بر این به کاهش فشار خون، بهبود سلامت قلبی و رفع التهابات مفصلی کمک فراوانی می‌کند.
  • خواص کیوی خشک: کیوی یکی از میوه‌هایی است که مواد موثر آن برای درمان تیرگی و پف زیر چشم، پیشگیری از پیری زودرس، تامین جوانسازی پوست و سلامت جنسی مفید هستند.
  • خواص خیار خشک: این میوه برای کاهش یبوست و سرطان‌های روده و معده موثر است.
  • خواص گیلاس خشک:گیلاس ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. طبق مطالعات انجام شده این میوه کمک فراوانی به  کاهش نقرس، کاهش بیماری‌های غده تیروئید و بهبود خواب می‌کند.
  • خواص پرتقال خشک: پرتقال حاوی ویتامین ث می‌باشد که نقش مهمی  در تقویت سیستم ایمنی دارد.
  • خواص خرمالو: یکی از انواع چیپس میوه ویژه شب یلدا، خرمالو می‌باشد. خرمالو یک میوه مفید در فصل سرما است زیرا انرژی لازم برای بدن را  تامین می‌کند.
  • آجیل شب یلدا شامل چیست؛ توت خشک: از جمله خوراکی‌هایی که در آجیل یلدا باعث شیرین شدن آن می‌شود، توت است. توت خشک یک خوراکی است که برای کم خونی بسیار قوی عمل می‌کند و سرشار از آهن می‌باشد. این خشکبار یک منبع بسیار خوب از پروتئین‌ها است.
  • انجیر خشک: انجیر از زمان‌های قدیم برای رفع یبوست کاربرد داشته است. این میوه خشک سرشار از فیبر است که برای درمان یبوست مفید است. علاوه بر این حاوی مواد معدنی مانند آهن، فسفر، منگنز، پتاسیم، منیزیم، مس، و… نیز می‌باشد.

برای خرید انواع میوه خشک حبه ای شب یلدا به صفحه محصولات ما مراجعه نمایید.

فروش میوه خشک ویژه شب یلدا

میوه خشک یلدا، از قدیم‌الایام  یکی از انواع خوراکی‌های معروف این مراسم محسوب می‌شده است زیرا طعم و خواص بی‌نظیری دارد. این محصولات، تنوع زیادی دارند و از انواع میوه‌ها مانند سیب، کیوی، موز، خیار و… به‌دست می‌آیند. در فروشگاه شور و شیرین فروش ویژه میوه خشک شب یلدا انجام می‌گیرد که می‌توانید با مناسب‌ترین قیمت این تنقلات را تهیه نمایید.

از دیگر تنقلات شب یلدا که با توجه به سلیقه و ذائقه افراد استفاده می‎شود؛ باسلوق اناری، انواع ژله‌ها یا ژله بستنی‌ها به شکل انار یا هندوانه، پف پفی‌ها و کیک های تزیین شده با انار، پشمک، پاپ کورن و … می‌باشد.

آجیل شب یلدا را چگونه تزیین کنیم؟

یکی از راه‌های ساده برای این تزیین آجیل شب یلدا استفاده از تکه‌های مقوا است. در این روش با استفاده از تکه‌های مقوا یا طلق یک طرح سه بعدی بسازید به طوری که در هر قسمت بتوان یکی از آجیل‌ها را قرار داد. بعد از اتمام کار و قرار گرفتن تمامی آجیل‌ها در محل‌های تعبیه شده یک طرح رنگی و شکیل دارید.

یکی دیگر از روش‌ها استفاده از یک ظرف شیشه‌ای با عمق زیاد است. در این روش باید با استفاده سلیقه خود، آجیل‌ها را به صورت مجزا و جداشده از هم داخل ظرف قرار دهید. از این راه با قرار گرفتن انواع آجیل در رنگ‌های متفاوت در ظرف، می‌توان طرح زیبایی را درست کرد.

روش دیگر برای تزئین آجیل شب یلدا استفاده از ظروف حصیری یا بلوری هستند که خودشان تقسیمات داخلی دارند. برای مثال ظروفی که برای صبحانه خوری و یا ترشی خوری استفاده می‌شوند ۳-۵-۷ قسمت دارند. در این بخش کافی است در هر قسمت یک رنگ آجیل را بریزید تا در انتها یک ترکیب زیبا از آجیل را داشته باشید.

آجیل شب یلدا را چگونه تزیین کنیم؟

پک هدیه شب یلدا

حتما برای شما نیز پیش آمده است که در انتخاب کادو مردد باشید و بین خرید یک یا چند گزینه نتوانید با قاطعیت انتخاب کنید. چنین موردی برای انتخاب هدایای مناسب شب یلدا نیز بسیار متداول است. شاید راه حل این مشکل، تهیه پک هدیه شب یلدا باشد که هر کدام از آن‌ها گزینه‌های متفاوتی دارد و گیرنده را هیجان زده می‌کند. این هدیه در سال‌های اخیر بسیار متداول شده است. مزایایی مانند حجم مناسب و قابلیت جابه‌جایی آسان بر محبوبیت این نوع هدایا می‌افزاید. از دیگر ویژگی‌های مثبت این پک‌ها، شیک و منحصر به فرد بودن آن‌هاست که بر قابلیت انتخاب آن‌ها برای هدیه دادن می‌افزاید.

آیا هدایای فصلی برای شب یلدا مناسب هستند؟

به دلیل اینکه شب یلدا نخستین شب زمستان است، جشنی برای آغاز یک فصل جدید در این شب برگزار می‌شود. این شرایط باعث می‌شود زمینه‌ای برای انتخاب کادو فصلی بیشتر از همیشه فراهم شود. برخی از این کادوهای فصلی شامل پک دمنوش یلدا، میوه خشک شب یلدا و آجیل یلدا لوکس در بسته بندی‌های زیبا هستند. این نوشیدنی‌های گرم و خوراکی‌های رنگارنگ و خوشمزه از آن‌ها هدایای مناسبی برای فصل سرما ساخته است.

شکلات و آجیل را چگونه به عنوان کادوی شب یلدا هدیه دهیم؟

از جمله رسوم جالبی که در این شب وجود دارد صرف آجیل و شیرینی می‌باشد که باعث می‌شود طولانی‌ترین شب سال به شیرینی سپری شود. وجود بسته‌های آجیل و شیرینی‌های مخصوص مانند باسلوق نیز ممکن است در پک هدیه شب یلدا قرار بگیرد.  این پک‌ها برای خرید شب یلدا برای عروس یک گزینه بسیار مناسب هستند.

در این مورد نیز بسته‌بندی زیبا و جذاب آجیل ارزش این هدیه را بالاتر می‌برد. این نوع هدیه، کار میزبان را در برگزاری مراسم این شب آسان‌تر کرده و میز پذیرایی او را رنگین‌تر می‌کند. برای خرید یلدا در فروشگاه اینترنتی شور و شیرین می‌توانید با دست باز عمل کنید، زیرا تنوع محصولات ما به شما این فرصت را می‌دهد که هدیه مورد نظر خود را پیدا کنید.

خرید اینترنتی کادو شب یلدا چه کمکی به ما می‌کند؟

تهیه کادو یا پک هدیه آجیل شب یلدا  یک موضوع مهم است که باید به‌صورت جداگانه به آن پرداخت. آمادگی برای چنین مناسبتی چه به عنوان مهمان و چه میزبان وقت‌گیر است. در این شرایط وقت زیادی برای جستجوی بازار جهت یافتن هدیه مناسب نخواهید داشت. راز صرفه‌جویی زمان، خرید اینترنتی کادو شب یلدا است.

کلام آخر

شب یلدا یک مناسبت بزرگ در بین ایرانیان است که شادی و صمیمیت با خود دارد. آجیل شب یلدا در سفره‌ این جشن بزرگ جلوه‌ خاص و رنگارنگی دارد. این آجیل شیرین خشکبارهایی مانند پسته، بادام، گردو، انجیر و… است. تمامی این خوراکی‌ها علاوه بر اینکه در سرمای زمستان طبع گرمی دارند، دارای خواص بیشماری نیز می‌باشند.  شما می‌توانید برای داشتن بهترین آجیل شب یلدا به صفحه محصولات ما مراجعه کنید.

یک راه آسان و مطمئن برای خرید آجیل شب یلدا

در شب‌های نزدیک به شب یلدا به دلیل اینکه مردم تقاضای زیادی برای آجیل دارند، مرغوبیت و کیفیت آجیل و خشکبار هم کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل پیدا کردن یک برند و محصول مطمئن که بتواند یک محصول باکیفت و با قیمت معقول و به صرفه را عرضه کند، سخت است. به همین دلیل فروشگاه شور و شیرین برای حفظ رضایت مشتری، یک روش راحت و آسان را برای مشتریان خود در سراسر کشور ارائه کرده است و با راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی به مشتریان خود این فرصت را داده است که علاوه بر خریداری محصول با کیفیت، دیگر درگیر شلوغی و ترافیک که یکی از مشکلات اصلی شهرها است، نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.