شور و شیرین

گز چیست؟ و چه خواصی دارد؟

گز چیست؟ و چه خواصی دارد؟ یکی از تنقلات شیرین، معروف و سنتی ایران گز است کهسوغات اصلی اصفهان محسوب می‌شود. این خوراکی خوشمزه در همدان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، فارس و یزد نیز به تولید می‌رسد. مواد اصلی برای تهیه گز شامل شکر، سفیده تخم مرغ، مغز بادام و پسته و هل و گلاب می‌باشند. برخی تولیدکنندگان گز از ماده دیگری به نام بادکا نیز استفاده می‌کنند که این ماده ارزش غذایی آن را پایین می‌آورد. در ادامه می‌توانید با این خوراکی خوشمزه بیشتر آشنا شوید.

گز آردی 28 درصد مغز پسته

انواع گز

انواع گز شامل موارد زیر می‌باشند:

  • گز شکلاتی
  • گز پسته ای
  • گز انگشت پیچ
  • گز انگبینی
  • گز بدون قند
  • سوهان گزی
  • گز خرمایی
  • گز کم کالری
  • گز پروبیوتیک
  • گز آردی: گز آردی یکی از انواع گز است که به دلیل محبوبیت بالایی که دارد مسبت به محصولات دیگر بیشتر تولید می‌شود.
  • گز لقمه‌ای: برای تهیه این نوع گز، از ترکیبات اصلی تمام گزها استفاده می‌شود اما به عنوان تنها تفاوت می‌توان به نوع برش قطعات آن اشاره کرد.

انواع گز

گز 18 درصد پسته‌

آشنایی با خواص گز

با توجه به مواد اولیه‌ای که برای تهیه گز استفاده می‌شود، می‌توان به این نتیجه رسید که این شیرینی خوشمزه دارای خواص فراوانی است. هر کدام از این خواص در تامین سلامتی بدن و کنترل بیماری‌ها نقش موثری دارند. به همین دلیل در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص گز را بیان می‌کنیم.

تقویت کننده عمومی بدن

گز یکی از مواد بسیار مفید در تقویت عمومی و همچنین افزایش انرژی بدن است. از آنجایی که مصرف گز باعث افزایش هموگلوبین خون در بدن می‌شود، در درمان کم خونی می‌تواند مفید باشد. گز با جبران کم خونی بدن، باعث کمک به افزایش تقویت عمومی بدن می‌شود.

خاصیت آنتی اکسیدانی

از جمله مهم‌ترین خواص گز، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. وجود انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین E و C در گز باعث شده است که به‌عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته شود. این ویژگی در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است و از بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

بهبود عملکرد مغز

شاید شنیده باشید که خوراکی‌های شیرین باعث بهبود عملکرد مغز می‌شوند. گز نیز یکی از انواع خوراکی‌های شیرین است که از این موضوع مستثنی نیست. از طرف دیگر انواع  مغز آجیل که در ترکیبات گز استفاده می‌شود در بهبود عملکرد مغز  و حافظه موثر است.

پیشگیری از پوکی استخوان

از آنجا که  یکی از ترکیبات گز، شهد انگبین است می‌توان آن را یک ماده مفید برای پیشگیری از پوکی استخوان دانست. علت این موضوع نیز این است که شهد انگبین حاوی مقدار بالایی کلسیم است که در تقویت استخوان‌ها نقش موثری دارد.

قطاب چیست و از چه چیزی درست شده است؟

آشنایی با خواص گز

پیشگیری از یبوست با گز

از دیگر خواص گز خاصیت ضد یبوست بودن آن است. به دلیل اینکه شهد انگبین نوعی ملین می‌باشد، استفاده از آن در تهیه گز باعث شده است که این خاصیت در گز نیز وجود داشته باشد. بهترین مسهل برای افراد مسن و کودکانی که دچار یبوست شده‌اند گز است. این خاصیت باعث شده است که خوردن گز باعث جلوگیری از ابتلا به بواسیر شود.

خواص گز و آرامش اعصاب

گز منبع عظیمی از ماده معدنی منیزیم است که نوعی آرامبخش است. همچنین گز برای کنترل اضطراب و استرس‌های روزانه نیز موثر می‌باشد. به همین دلیل است که خوردن گز به خانم‌های بارداری که استرس دارند توصیه می‌شود. البته خانم‌های باردار در مصرف گز باید احتیاط را رعایت کنند و به‌طور بیش از حد از آن استفاده نکنند.

خواص گز برای زیبایی و تقویت پوست

انواع ویتامین‌هایی که در گز وجود دارند مانند ویتامین E باعث شده است که این ماده  به یک خوراکی مفید برای حفظ سلامتی پوست تبدیل شود. همچنین ویتامین‌هایی در گز وجود دارد که باعث شده‌اند از این ماده به‌عنوان پاک کننده بدن شناخته شود. وقتی سموم و آلودگی‌ها از بدن پاک شوند، اولین نشانه‌های آن روی پوست ظاهر می‌شود. بنابراین می‌توان گفت یکی از خواص گز زیبایی و تقویت پوست است.

آشنایی با شکر پنیر و خواص آن

ویژگی‌ها‌ی گز با کیفیت

از ویژگی‌های گز با کیفیت، رنگ و طعم ترد و تازه گز می‌باشد. اگر بعد از خرید و باز کردن بسته‌بندی، با گز چسبنده مواجه شدید، بدانید که کیفیت این گز بسیار پایین است.

گز باید رطوبت مناسبی داشته باشد و شیرینی آن نیز بیش از حد بالا نباشد. در داخل گز نیز باید به حد تعادلی از مغز استفاده شده باشد. بهتر است گز را به‌صورت فله‌ای هریداری نکنید، زیرا از تازه بودن آن مطمئن نیستید. همچنین به هنگام خرید، نگاه کردن به تاریخ انقضای آن نیز ضروری است. از دیگر ویژگی‌های گز باکیفیت این است که یک بسته‌بندی مناسب داشته باشد.

ویژگی‌ها‌ی گز با کیفیت

ویژگی‌های مطلوب و استاندارد انواع گز

در کل ویژگی‌های گز مرغوب به صورت زیر است:

  • رنگ گز سفید

رنگ گز باید سفید باشد اما اگر مواد اختیاری و افزودنی‌های طبیعی  مانند زعفران، کاکائو ، میوه و … اضافه شود؛ رنگ و طعم گز نیز متمایل به ماده افزوده می‌شود.

  • دارای طعم شیرین

گز باید دارای طعم شیرین باشد اما به اندازه‌ای که گلو را نسوزاند و ازنظر تردی نیز نرم باشد و درعین‌حال نیز شکننده باشد و به کاغذ نچسبد.

  • عاری از مواد خارجی

گز نباید حاوی مواد خارجی مانند پوسته، سنگریزه و سایر مواد خارجی باشد.

خرید گز

گز به عنوان یکی از خوراکی‌های شیرین و سنتی ایران که به عنوان سوغات اصلی اصفهان نیز شناخته می‌شود، بسیار پرطرفدار است. تولیدی‌ها و مراکز فروش و پخش بسیاری در سراسر کشور وجود دارد که در زمینه ارائه گز مرغوب فعالیت دارند. برای پیدا کردن سوهان با کیفیت و نسبتا ارزان قیمت، می توانید به فروشگاه اینترنتی ما مراجعه نمایید و با مقایسه قیمت‌ها و کیفیت محصولات ما با دیگر فروشگاه‌ها، بهترین گزینه را انتخاب نمایید. اگر به مرکز فروشگاه شور و شیرین دسترسی ندارید می‌توانید از خرید اینترنتی گز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.